Ønsker du å unngå motortrøbbel, er olje- og dieseltilsetning din beste venn. Hvorfor er forebyggende vedlikehold så viktig?
Vi har lyst til å ta for oss et kjent og gammelt tema som likevel aldri kan poengteres for ofte: forebyggende vedlikehold.
Ser du på de gjennomsnittlige utgiftene i en maskinpark, står smøremidler typisk for rundt 0,5 prosent av dem. Slitedeler og reparasjon står derimot for hele 16 prosent til sammen – og det er uten å nevne inntektene som går tapt i løpet av nedetiden din.
Det er derfor store penger å spare på å bruke en smule ekstra på smøremidler, dersom det kutter reparasjonskostnader og nedetid. Den enkleste måten å gjøre det på? God tilsetning i olje og diesel.
NB! – Ikke forveksle tilsetning med rens. Lær om forskjellen her.
Som med det meste annet, får du det du betaler for når du kjøper olje og diesel. All diesel har selvfølgelig tilsetninger, men hvor mye produsenten legger til, kommer fullstendig an på prisen.
De forskjellige prisklassene oppfyller ulike minimumskrav, med trykk på minimum. Markedets logikk er ubønnhørlig, og ingen er tjent med å gå langt over akkurat det som skal til for å møte kravene.
Miljøkrav har dessuten gjort at produsentene må prioritere annerledes, slik at det blir mindre utslipp – men på bekostning av viktige egenskaper som for eksempel smøring. Det er bare å ta en kikk på et gjennomsnittlig dieselpartikkelfilter for å se hva som hoper seg opp i motoren over tid.
La oss ta en liten gjennomgang av konsekvensene dårlig olje og diesel har for motoren din.
EU-krav til diesel gjør at svovelinnholdet har gått betydelig ned. Problemet er at svovelen er smøringa som høytrykkspumpa trenger for å gjøre en god jobb. Når yteevnen reduseres, går det mer drivstoff for samme jobb, og du ender opp med å betale mer.
Et vanlig problem er karbonbaking på stempeltoppen. Det er uforbrent drivstoff, ofte blandet med oljedamp, som bygger seg opp lag for lag. Til tross for hvor små marginer vi snakker om, ødelegger det forholdet mellom luft og drivstoff, og effektiviteten synker dramatisk.
Tette dyser er en annen vanlig utfordring, der en enkelt liten partikkel som har satt seg fast gjør at du får feil sprøytebilde. Det kan bety en veik dusj istedenfor en skarp sprut, eller i verste fall en jetstråle som i ytterste (dog heldigvis ikke så vanlige) konsekvens kan skjære hull i metallet.
En god drivstofftilsetning ville ha spart deg for disse problemene.
Olje brytes ned etter hvert som den blir brukt, og jo mer den varmes opp og kjøles ned, jo mer avleiringer danner seg. To oljer av ulik prisklasse kan se like gode ut når de er nye, men den billigere vil brytes ned mye raskere – nettopp fordi den har mindre tilsetning enn den dyrere.
Når olja brytes ned og avleiringer dannes, kan de bli så harde at det lages riper i sylinderveggen dersom det legger seg på kanten av stempelringen. Det gjør at trykket fra kompresjonen presses ned i oljesystemet, og olja gulpes opp i forbrenningskammeret. Da er du i trøbbel.
Partikkelfilteret er ikke laget for å ta unna oljedampen, og vil fort tette seg når du har kompresjonsgjennomlag. Ikke tenk at det holder å bytte ut filteret – det blir å kun behandle symptomene, ikke selve problemet.
Tilsetninger i olja gjør at dette blir mye mindre sannsynlig. Har skaden allerede skjedd, kan du kjøre en rens med den gamle olja, noe du kan lese en oppskrift på her.
Merk at det er mange gode grunner til å bruke tilsetning i olja, utover å unngå avleiringer. Du kan for eksempel fikse oljelekkasje som skyldes morkne og tørre pakninger, bare med en liten slant av riktige kjemikalier. Jobber du i kaldt vær, kan du putte tilsetning i hydraulikkolja, så den ikke blir for tyktflytende.
Så mye trøbbel kunne vært unngått med bruk av riktig tilsetning. Er det rart at vi i Relekta er så opptatt av å spre det glade budskap?
Vil du lære mer om tilsetning og forebyggende vedlikehold? Sjekk ut webinaret vårt om temaet her.
Eller hvis du bare vil få hjelp til å sette sammen den perfekte produktpakka for din arbeidsplass, prøv Enklere Lager-sidene våre.