Derfor må du aldri forveksle drivstofftilsetning og rens

    Derfor må du aldri forveksle drivstofftilsetning og rens

    Additiver, tilsetning, rens, treatment, cleaner… Det er relativt likegyldig hva som står på etiketten, vel? Svaret er et rungende nei!

    Skal du ha bukt med dieseldyr, avleiringer og kondens i motoren, er det viktig å velge riktige kjemikalier for å renske opp. En ren motor gir både mer valuta for pengene, og er bedre for miljøet. 

    Men hva skal du bruke til å rense den? Drivstofftilsetning og drivstoffsystemrens blir ofte behandlet som to ord for samme sak. Det er umulig å understreke godt nok hvor feil det er. 

    Heldigvis er det ikke veldig vanskelig. Det gjelder bare å være klar over hva du velger.

    HubSpot Video

     

    Rens og tilsetning er sjampo og balsam for motoren din

    Når folk snakker om additiver, er det viktig å vite om de mener rens eller tilsetning. Forskjellen på disse kan oppsummeres i to ord: Oppvask og forebygging. De gjør for motoren det henholdsvis sjampo og balsam gjør for håret ditt.

    Drivstoffsystemrens gjør som navnet tilsier: Den renser opp i svineriet som allerede finnes i motoren. Vi anbefaler å rense drivstoffsystemet på samme tid som du tar et oljeskift, som gir et passende og forutsigbart intervall.

    Drivstofftilsetning har derimot en forebyggende effekt. Den vil også ha en viss effekt som rens, men hovedpoenget er å jevnlig tilføre ekstra tilsetning i drivstoffet for å unngå slam og avleiringer i utgangspunktet.

    NB! Sørg for å velge et produkt som er konsentrat, og ikke allerede er blandet ut med diesel. Kan du helle tilsetningen rett i filteret, er det fordi den er blandet ut fra før. De mest effektive produktene skal i tanken, ikke i filteret. Da får tilsetningen også virke over lengre tid, og renser bedre.

     

    Hva risikerer du uten drivstofftilsetning?

    Det er særlig dieselmotorer som er mest i faresonen uten ekstra tilsetning i drivstoffet. For eksempel skaper kondens grobunn for dieseldyr i skjæringspunktet mellom vannet og dieselen, og det bygger seg opp masse grums som skader motoren over tid.

    Selv en millimeter med avleiringer på stempeltoppen påvirker forholdet mellom luft og drivstoff, og tvinger motoren til å kompensere for misforholdet. Det gjør at du forbruker mer drivstoff, og i tillegg forurenser mer enn nødvendig.

    Det er også viktig å være obs på at alt drivstoff allerede har en del tilsetninger (premiumvariantene har som regel mer snacks), er det mye som har blitt fjernet eller byttet ut med bioprodukter, av miljø- eller prishensyn. Konsekvensen er blant annet at nyere diesel ofte har dårligere smøreeffekt, og tåler mindre kulde.

    For bensinmotorer er det gjerne etanol som er utfordringen – igjen av miljøhensyn. Etanolen øker forbrenninga, men siden den er hygroskopisk (tiltrekker seg vann som en svamp), skaper den problemer med kondens, rust og korrosjon. God tilsetning hjelper med å motvirke dette.

    Bare pass på at du velger riktig tilsetning. Bensinmotorer skal ha andre kjemikalier enn dieselmotorer.

    Les mer om effekten av drivstofftilsetning: Slik reduserer du dieselforbruket i maskinparken

     

    Best resultat om du renser motoren før du bruker tilsetning

    Mens det alltid er bedre for motoren din å bruke tilsetning enn å la være, får du definitivt mest utbytte når du kjører en skikkelig rens først. Dette gjelder særlig om du vet at motoren sliter, men det er også sannsynlig at det er en del rask som må ryddes opp i selv om ikke du ennå har kjent konsekvensene.

    En god tilsetning er som å spise sunt. Det er alltid bra for deg, men er du først syk vil du også ha behov for medisin. Det er her drivstoffsystemrensen kommer inn. Når den først har gjort jobben sin, får du desto mer ut av ny diesel eller bensin med tilsetning.

    Gevinsten er høyere ytelse og mindre forbruk av drivstoff – for ikke å snakke om hva det vil koste deg om kjøretøyet må inn til reparasjon, eller står stille i bare en time. Da er noen flasker med rens og tilsetning en ganske liten pris å betale.

    PS: En god løsning er å inkludere tilsetning og rens i Enklere Lager-konseptet. Her får du satt sammen en pakke med alle kjemikalier og annet utstyr du trenger, med fast plass i de blå skapene fra Relekta. 

    New call-to-action

    Stephen Slommerud

    Stephen Slommerud

    Stephen Slommerud er vedlikeholdsentusiast og har vært i Relekta i ti år. Han er nå produkt- og kategorisjef, og har tidligere vært selger og Key Account Manager (KAM). Stephen jobber hovedsaklig i autosegmentet.