Oljelekkasje i maskinparken? Denne tilsetningen redder dagen
Maskinene dine består nesten bare av stål, men uten olje duger de ikke til noe som helst. Slik holder du de uvurderlige dråpene der de skal være.
I en maskinpark er det bare et spørsmål om tid før det oppstår lekkasjer, og kildene er like sammensatte som maskinene selv. Både hydraulikk-, gir- og differensialsystemer skal gjerne gå tusenvis av timer i året under stor belastning. Det tærer på. Mens stål tåler det meste, trenger oljesystemene en helt annen oppfølging.
Lar du det dure og gå uten god pleie, risikerer du lekkasjer. Da blir det driftsstans og kostbar nedetid. Ikke minst skader det miljøet.
Stans oljelekkasjene før de eskalerer
Hydraulikksystemer, for eksempel i mobilkraner eller gravemaskiner, er spesielt utsatt for oljelekkasjer. Ikke bare er det høyt trykk, hydraulikkolje er dessuten kjemisk aggressiv mot pakninger. Over tid svekkes materialet, og dermed tetteevnen. Får du en lekkasje og mister olje, kan du få skjæring. Da må du demontere hele greia, noe som er ekstremt dyrt.
Selv om det er travelt på byggeplassen, er det derfor en billig forsikring å følge med på utsatte ledd. Ser du oljesvette eller andre tegn til utettheter? I så fall er det et klart tegn på morkne eller tørre pakninger.
Men ta det helt med ro: Det lar seg nemlig fint reversere, helt uten å bytte deler.
Slik gjør du det:
Tilsett 3 prosent Orion 288 i den aktuelle oljekilden. Den vil da revitalisere slitne pakninger, slik at de gjenvinner elastisitet og spenst.
Stopper også lekkasjer du ikke ser
Ettersom Orion 288 virker på alt den er i kontakt med, stopper den også lekkasjer du ikke ser direkte. Det vil si, du vil jo alltid se oljen som lekker ut, men ikke nødvendigvis hvor den kommer fra. Tidligere, hvis du for eksempel hadde lekkasje et eller annet sted mellom motor og gir, måtte hele girkassa tas ut. Eller, om du fikk oljelekkasje fra motoren i en pakning på et litt ugreit sted, måtte motoren i verste fall demonteres.
Nå kan du prøve Orion 288 først – så slipper du kanskje å plukke fra hverandre hele motoren. Det kan spare deg for store summer, spesielt hvis det er snakk om mobilkraner og andre tunge maskiner som virkelig krever en rigg for å reparere.
PS: Hvis det fosser ut olje, er det sannsynligvis snakk om brudd i pakninger eller O-ringer. Da er det ingen vei utenom reparasjon. Imidlertid bør du sørge for god forebygging så snart maskinen er oppe og går igjen (les videre).
Les mer: Derfor har Roar Wilhelmsen AS én leverandør for alt av vedlikehold
Du bør aller helst forebygge
Selv om du kan gjøre mye for å rette opp en påbegynt skade, er det så klart best å forhindre at den i det hele tatt oppstår.
Orion 288 er minst like god til forebyggende oppdrag. Tilsetter du en dose i oljesystemet, pleier du pakningene eller O-ringene slik at de bevarer spenst og vigør. Da rekker de mest sannsynlig aldri å svikte i utgangspunktet.
Orion 288 forebygger også slangebrudd
Maskiner har slanger – mange slanger. På samme måte som pakninger og O-ringer kan de tørke og bli morkne. Da kan de rett og slett sprekke under trykk, noe som virkelig setter en stopper for gjennomføringen av oppdraget. I tillegg blir det gjerne et skikkelig søl å rydde opp i. Orion 288 reduserer risikoen for dette, fordi den holder slangen myk fra innsiden.
Slik gjør du det:
Tilsett 1 prosent Orion 288 i det aktuelle oljesystemet. Da tar den vare på alt den er i kontakt med, både pakninger, O-ringer og slanger.
Orion 288 |
Forebygge |
Reparere |
Tilsettes i oljesystemet |
1 % |
3 % |
Orion 288 er en type smøremiddel som tetter lekkasjer, og fornyer, beskytter og øker levetiden til alle typer naturpakninger. Orion 288 bidrar til å redusere kostbare reparasjoner og driftsstans. Når Orion 288 blir tilsatt ved en oljelekkasje, vil den raskt stanse lekkasjen. Det anbefales at den også tilsettes maskiner som forebyggende tiltak. Pakningene holder seg da fleksible og forhindrer lekkasjer. |