Derfor har Roar Wilhelmsen AS én leverandør for alt av vedlikehold

Derfor har Roar Wilhelmsen AS én leverandør for alt av vedlikehold

Når du er avhengig av at 30 mobilkraner, 28 gravere og en rekke andre maskiner fungerer som de skal, har vedlikeholdspartneren din alt å si. 

Den Oslo-baserte entreprenøren Roar Wilhelmsen AS har drevet med mobilkraner siden 1981. Godt vedlikehold er en bærebjelke for den rutinerte leverandøren: Når kunder for eksempel leier en 300-tonner – til tilsvarende tungtveiende oppdrag – maskinen fungere som den skal. 

For drøyt 15 år siden valgte derfor Roar Wilhelmsen å alliere seg med Relekta, som siden har sørget for å holde entreprenøren med de rette vedlikeholdsproduktene. Det er gode grunner til at samarbeidet ennå lever i beste velgående. 

 

Én leverandør gir enklere hverdag

– Vi er veldig fornøyde. Når det gjelder vedlikeholdsprodukter som smøremidler og kjølemidler, er vi avhengige av å ikke ha så mange aktører å forholde oss til, sier Kjell Wårum, assisterende daglig leder ved Trondheim-kontoret. 

Relektas filosofi handler om å forenkle kundens hverdag ved å tilby færre, men bedre produkter. Kjell erfarer at dette reduserer potensialet for å gjøre feil. 

– Faren med å ha flere typer oljer, kanner og benevnelser er at vi har forskjellige sjåfører på forskjellige maskiner. Da kan det fort gå i ball hvis vi har mange produkter å forholde oss til. Når vi holder oss til én type på tvers av alle maskinene, med samme logo og kjennetegn, er det mye enklere å gi beskjeder. Det gjør at vi unngår feilfylling og alt som hører med.

 

Sørger for rett produkt til rett tid

Maskinparken til Roar Wilhelmsen AS har de samme behovene som en hvilken som helst annen maskinpark. I hovedsak går det i hydraulikkolje, girolje, kjølevæske og motorolje. Med en stor maskinpark går det unna, og Kjell forteller at de ikke alltid har mulighet til å bestille opp det de trenger lang tid i forveien. Da hjelper det å ha en leverandør som vet å hive seg rundt på kort varsel. 

– Noe av det beste med Relekta er nok tilgjengeligheten. Vi har én mann å ringe, Terje, og da går det i full fart. Trenger vi girolje tar det maks én dag, så står det på pall utenfor døra her. 

En annen fordel med å bruke en etablert leverandør, er at en kan dra nytte av nettverket deres. Fra tid til annen ordner Relekta det slik at Roar Wilhelmsen AS – ved behov – får låne det de mangler av andre Relekta-kunder i området. 

– Ja, og en annen gang er det kanskje noen som låner to kanner girolje av oss. Vi får det jo tilbake i løpet av kort tid, så det er bare hyggelig. 

Les også: Hvilken motorolje bør jeg bruke, og hva må jeg tenke på når jeg skifter?

 

Gleder seg over gode egenskaper og lange skiftintervaller

Forsyningssikkerheten er imidlertid bare halve appellen for den driftige maskinentreprenør. Produktene i seg selv byr også på noe utenom det vanlige.  

– Ta kjølevæska for eksempel: Den er blandbar med alle typer kjølevæske, noe som kommer godt med når vi kan oppleve å ha 3–4 forskjellige typer på ulike kjøretøy. Da er det lett å fylle feil og i verste fall risikere havari på vannpumpa. Men den fra Relekta kan blandes med alle slags kjølevæsker, sier Kjell. 

Så trekker han fram noe annet som virkelig kan ha mye å si for maskinentreprenører: Gir- og motorolje som gir lange skiftintervaller. 

– Vi bruker jo girolje fra Relekta, og der er det mye lengre skiftintervaller enn med de produktene vi brukte før. Det sparer oss for voldsomt med tid på service. 

Han påpeker at en mobilkran har opptil seks akslinger, og tolv hjul som skal ha ny olje. Med giroljen fra Relekta kutter de servicetiden med ½–1 dag per maskin per år. 

– Over ti år så blir det en del penger, altså. Vi har også testa Relektas motorolje på opptil ett års skiftintervall. Det var ikke noe problem, verdiene var godt innafor. Før måtte vi bytte både filter og olje to ganger per år, nå er det filter halvårlig og olje årlig. 

Takk til Kjell og resten av Roar Wilhelmsen AS for et godt samarbeid så langt – vi gleder oss til fortsettelsen!


New call-to-action

Tilbake