Fagstoff

7 vedlikeholdsknep for deg som vil spare tid og penger på verkstedet

Skrevet av Terje Hafstad | 30. august 2021

Vedlikehold kan være dyrt og tidkrevende – men slik trenger det ikke være.

Øystein Sunde har en låt som heter «Sånn er’e bare». Den handler om at visse ting her i livet – som at politikere har en tendens til å glemme sine egne løfter – ikke går an å gjøre noe med.

Vi mistenker at en del verksteder der ute tenker sånn er’e bare om at vedlikehold er dyrt og tidkrevende. Det er en oppfatning vi har lyst til å utfordre! Her kommer noen tips. 

 

1. Tett partikkelfilter? Rens, ikke bytt!

Alle anleggsmaskiner og lastebiler har partikkelfilter, og svært ofte tetter disse seg. 

Når varsellampa så lyser, griper de fleste etter telefonen og ringer til leverandøren for å bestille et bytte. Det blir fort en dyr samtale; ikke bare koster nytt filter opp imot kr 70 000 bare for én lastebil; bilen blir også stående ute av drift til mekanikeren har tid til å komme. 

Vi har et bedre forslag: Rens partikkelfilteret selv. 

Det finnes en dieselpartikkelfilterrens som er enkel å bruke og ikke krever demontering. I ni av ti tilfeller (løst estimert) får du partikkelfilteret rent, eller rent nok til at maskinen klarer regenerering på egenhånd – og det til 5 % av prisen av et filterbytte. Det beste er at jobben går kjapt: Det tar ca. halvannen time før maskinen er klar til dyst igjen. 

Det skal sies at filteret i noen tilfeller må byttes, men ring oss før du gjør det. Det finnes nemlig flere løsninger. Vi har for eksempel maskiner som renser avgassystemet fullstendig. 

Kort oppsummert: Filteret må ikke alltid byttes selv om motorlampa slår inn.

Les også: Hvilken motorolje bør jeg bruke, og hva må jeg tenke på når jeg skifter?

 

2. Sats på produkter av høyere kvalitet – det betaler seg

Har du mange vedlikeholdsprodukter på lager? Nøkkelen er å erstatte mange halvgode produkter med noen få knallgode. Da vil du se at maskinene yter bedre, og at du ofte kan klare deg med en mindre mengde av produktet. 

 

Girolje

Om du bruker en god girolje, kan du forlenge skiftintervallet med 2–5 ganger. Det sparer deg ikke bare for olje og tid, det blir også mindre spillolje totalt sett. 

 

Smørefett

Smørefett av høy kvalitet gir mer for pengene. La oss si at en 15-tonns gravemaskin vanligvis bruker 100–150 patroner per år. Med rett smørefett kan du klare deg med 20–30 patroner. Det betyr også at du bruker mindre tid på selve smørejobben.

 

Hydraulikkolje 

Fikk du med deg webinaret vårt om hvordan du senker vedlikeholdskostnadene? Der snakket vi blant annet om brøytemannskapet i Hammerfest, som tidligere måtte la maskinen stå og gå i 20–30 minutter på grunn av kulde.

Da de skiftet til hydraulikk- og girolje av høyere kvalitet, kunne de starte opp maskinen og kjøre rett ut. En halvtime spart, hver eneste dag gjennom en hel brøytesesong: Det må man kunne kalle god avkastning. 

Les også: Hvordan få ned antall vedlikeholdsprodukter på lageret?

 

3. Ikke kjøp nytt, reparer

Før i tiden reparerte vi jo alt mulig – fra hullete sokker til lekke takrenner. I våre dager er det blitt så billig å kjøpe nytt at vi ofte ikke engang vurderer å få noe reparert. Likevel kan det være mye penger å spare på å fikse saker og ting selv. Dessuten slipper du å vente på nytt produkt, og du skåner miljøet. 

Ta for eksempel bunnpanna på en motor. Får du hull i den blir det oljelekkasje, men i stedet for å kjøpe ny kan du tette den med spesiallim eller tokomponent metallkitt. Husk bare å gjøre skikkelig rent først! 

Rør og slanger er også noe du bør vurdere å reparere, fremfor å kjøpe nytt. Det vil si: Først og fremst bør du drive forebyggende vedlikehold. Satser du på høy kvalitet innen girolje, smørefett og liknende, forlenger du levetiden dramatisk på alle berørte komponenter. 

Så hender det jo at en slange sprekker likevel, men da kan du altså reparere den, for eksempel med spesialtape. Unntaket er kanskje hydraulikkslanger og andre komponenter under høyt trykk. I slike tilfeller må man allikevel bytte. 

 

4. Oljesøl? Bruk rett absorbent. 

Det går med lassevis av oljeabsorbenter på norske verksteder. Effektiviteten til de ulike materialene varierer enormt, og det kan være mye tid og penger å spare på å bruke et optimalt egnet produkt. La oss se på et eksempel: 

Søler du 5 liter hydraulikkolje kan det kreve 15 kg med bark, som må ligge 15–60 minutter før det er tørt. Bruker du en mer effektiv absorbent, klarer det seg med 3 kg – og det er tørt på ett minutt. De beste absorbentene er dessuten godkjent på avfallsstasjonen fordi de, i motsetning til barken, ikke slipper oljen. 

Pass også på at du bruker en helse- og miljøvennlig absorbent. Noen typer inneholder nemlig silika, som kan være kreftfremkallende.

 

5. God vedlikeholdspartner gir velsmurt maskineri

Vi har tidligere skrevet om hvordan du reduserer antallet vedlikeholdsprodukter på lageret. Dette er viktig, for færre produkter gjør hverdagen på verkstedet enklere og mer oversiktlig. Imidlertid er det ikke alltid så lett å vite akkurat hva du skal se etter. 

Hvis du allierer deg med en leverandør som forstår behovet og forbruket ditt, unngår du mange av de klassiske tidstyvene på verkstedet: Feilbruk, leting etter rett produkt, søke opp informasjon om produktet, ringe og bestille – og deretter vente på produktet. 

En erfaren vedlikeholdspartner veileder deg til et optimalt arsenal for både fastmontert og løst maskineri, og etterfyller fortløpende basert på forbruksmønsteret ditt. Dermed frigjør du plass og får nøyaktig det du trenger. Behovsprøvd etterfylling eliminerer dessuten risikoen for svinn i forbindelse med utløpsdato. 

Les også: Derfor har Roar Wilhelmsen AS én leverandør for alt av vedlikehold

 

6. Tilsetninger – det lille ekstra som gjør så mye

Det er to gode grunner til å bruke tilsetningsstoffer, eller såkalte additiver. For det første forebygger de vedlikehold. For det andre, når det oppstår et vedlikeholdsbehov, kan tilsetninger gjøre at du slipper å skifte delen(e) det gjelder. Du bruker altså tilsetninger for å: 

  1. Forebygge
  2. Unngå å skifte deler

Forebyggende tilsetninger finnes til mange applikasjoner. Det kan være drivstofftilsetning, motorrens eller oljeforsterkning. 

Når det gjelder tilsetninger til vedlikehold kan det være snakk om drivstoffrens, for eksempel til dyser: Det koster mye å skifte dem ut, gjerne tusenvis av kroner. Enten du har lastebiler, gravemaskiner eller aggregater: Rens hele systemet før du bytter dysene. Tilsetningen koster kanskje et par hundrelapper og løser i mange tilfeller dyseproblemet.

Når dét er sagt, så er det viktigste grepet å bruke tilsetninger fra første stund, når utstyret er nytt. Det er noe vi generelt er dårlige på i Norge, og det betaler vi dyrt for.

 

7. Eldre maskinpark og turboutfordringer? Kjør motorrens. 

Denne hører egentlig til under punkt 5, men er såpass viktig at den får sin egen plass. 

Mange med eldre maskinparker får problemer med sot i innsug som gjør at motoren ikke får puste som den skal. Dette kan utbedres med maskin, men det beste er å bruke motorrens.  Her finnes det et veldig skånsomt produkt som kan forebygge den vanvittige sotoppbyggingen som det kan bli i en gammel traver. Det er da snakk om en tilsetning som er spesielt laget for motorolje. 

I gamle dager var det fyfy å rense på denne måten, men med dagens teknologi er det ingen flak som løsner, det er skånsomt og veldig trygt. I prinsippet kan dette brukes for alle motorer, men du forebygger først og fremst turbohavari og dyre reparasjoner. Bruk rens hver gang du bytter olje. 

 

Oppsummering

Det ble en del tekst, så vi gjentar det viktigste her: 

  • Rens partikkelfilteret selv. 
  • Sats på produkter av høyere kvalitet.
  • Prøv å reparere før du kjøper nytt.
  • Bruk en optimal oljeabsorbent.
  • Skaff deg en vedlikeholdspartner.
  • Bruk tilsetninger fra første stund. 

  • Gamle maskiner? Unngå dyre reparasjoner med skånsom rens.

Lykke til, og ikke nøl med å ta kontakt for en vedlikeholdsprat! For den mest strukturerte tilnærmingen til å få på plass bedre produkter og større oversikt, ta en kikk på Enklere Lager-konseptet vårt.