Slik reduserer du dieselforbruket i maskinparken

Slik reduserer du dieselforbruket i maskinparken

I bunn og grunn handler drivstofføkonomi om én ting: Minst mulig motstand. Slik oppnår du det. 

Alle vet at det ikke er lurt å kjøre med håndbrekket på. Men har du tenkt på at urenheter i motoren også fungerer som en brems? 

Hold motoren ren

Det definitivt viktigste tiltaket for god drivstofføkonomi er å holde motoren ren. Når det blir partikler og grums i motoren, øker friksjonen mellom stempel og sylinder. Dermed må du tråkke hardere på gassen for å generere ønsket effekt – akkurat som når du strammer skruen på en ergometersykkel. Men der vi mennesker betaler med melkesyre, betaler maskinentreprenøren ved drivstoffpumpa.


Hvordan oppstår det urenheter? 

Diesel er er ferskvare, og skal tilfredsstille EN590-standarden. Likevel er dieselkvaliteten i Norge svært varierende. Ekstra utsatt er diesel som står stille over tid, på grunn av bunnfall eller dieseldyr. Forurenset diesel kan tette tank, rør og filtre, noe som i seg selv reduserer motorens effektivitet. I tillegg kan urenheter sette seg på injektorer/dyser, hvilket skaper ubalanse i blandingsforholdet mellom luft og drivstoff. 

Akkurat dette er årsaken til veldig mye av overforbruket vi ser i anleggsbransjen. 


Ubalanse mellom luft og diesel gir økt forbruk

Forbrenningsprosessen skjer ved at luft og drivstoff blandes og antennes. I denne kjemiske reaksjonen er både lufta (oksygenet) og drivstoffet begrensende reaktanter. Mer drivstoff gir ikke mer forbrenning, med mindre det også er mer luft tilgjengelig. 

For mye drivstoff i forhold til oksygen gir ufullstendig forbrenning. Karbonet som ellers skulle blitt med eksosen i form av gass (CO2), blir da i stedet til sotpartikler. En andel av disse partiklene avleires på og rundt stempelet, og gir økt friksjon. På fagspråket kaller vi dette for karbonbaking.  

For lite drivstoff vil også begrense reaksjonen og redusere kraftutbyttet. Det gir ikke avleiringer, men øker drivstoffbehovet fordi du må kjøre på høyere turtall.

Drivstofftilsetningen er din venn

Skal du kjøre økonomisk, er konklusjonen at du MÅ holde motoren ren – både på oversiden og undersiden av stempelet. Det viktigste tiltaket er å bruke en egnet drivstofftilsetning, som både renser, smører og forebygger.

Da vil du raskt og grundig fjerne avleiringer fra forbrenningskamre, innsprøytningsventiler/injektorer og hele drivstoffsystemet. En god drivstofftilsetning gjenoppretter forstøvningen i drivstoffdysene og gir deg tilbake opprinnelig kraft og drivstofføkonomi, samtidig som den er er harmløs for partikkelfilteret og oksygensensoren. 

Et annet viktig poeng: Nåtidens utslippskrav innebærer at diesel knapt nok inneholder svovel. Svovel har god smøreevne, så når den ikke lenger er til stede i drivstoffet, er det desto viktigere å kompensere ved å bruke en drivstofftilsetning. 

Relekta regner 💡  


Urenheter kan fort øke drivstofforbruket med 20 prosent. Med en literpris på kr 13,- kan slett vedlikehold øke kostnadene til kr 15,60,- per liter! 


En god drivstofftilsetning koster ca. kr 0,15–0,50 per liter, men holder drivstofforbruket til et minimum. Trekker du dette fra de 15,60 kronene, sparer altså tilsetningen deg for kr 2,10–2,45 per liter diesel. 


Slikt blir det penger av: For en standard anleggstank på 2 700 liter, utgjør det en besparelse på kr 5 700–6 500. 

Vil du lære mer? Sjekk ut vårt webinar om hvordan du senker vedlikeholdskostnadene


Derfor bør du også rense drivstoffsystemet ved oljeskift

Hvis maskinen er helt ny, skal det normalt være nok å forebygge ved hjelp av helårs drivstofftilsetning. Har du derimot med en brukt maskin å gjøre, er det god praksis å rense drivstoffsystemet når du foretar oljeskift. Bruk et produkt som renser hele veien fra tanken og til oversiden av stempelet. Er du så uheldig at du sliter med karbonbakte stempler, er du i tillegg nødt til å gi dem en runde med drivstoffrens. 

Drivstoffsystemrensen/dyserensen fjerner partikler fra dyseåpningene, slik at injeksjonstrykket og -mønsteret igjen blir som det skal være. Forstyrrelser i sprutprofilen er hovedårsaken til den ovennevnte ubalansen mellom drivstoff og luft, med alt det medfører. 

Les også: Hvilken motorolje bør jeg bruke, og hva må jeg tenke på når jeg skifter?

 

Forsvarlig lagring av diesel på anleggsplassen

På anleggsplassen står drivstofftankene direkte på bakken, utsatt for vær og vind. I solsteken blir metallet varmt og når kvelden kommer blir det kaldt. Dette er ypperlige forhold for kondens. Med ett har du vann i tanken, som igjen skaper grobunn for dieseldyr. Både vann og dieseldyr blir med inn i maskinene ved fylling, og plutselig har du slim i diverse kriker og kroker av motoren. Dette må renses mekanisk og blir fort ekstremt dyrt. Vannet kan dessuten skape rust/korrosjon. 

Det er også verdt å merke seg at det bare blir mer og mer etanol i drivstoffet vi bruker. Problemet med etanol er at det er hydroskopisk – det tiltrekker seg vann. Så lenge du har etanol i drivstoffet – og det har du – er ikke kondens mulig å unngå i en eller annen grad. 

Tilsetning er derfor ekstremt viktig for lagring av drivstoff på anleggstanker. Det endrer nemlig molekylsammensetningen til vannet slik at det nærmest atomiseres og blandes med drivstoffet. De bittesmå vannpartiklene blir med ut av tanken gjennom forbrenning, uten å gjøre noe som helst skade på motoren.

Håper du har lært noe nyttig om drivstofføkonomi! Husk at du alltid kan ringe oss for en vedlikeholdsprat. 

New call-to-action

Stephen Slommerud

Stephen Slommerud

Stephen Slommerud er vedlikeholdsentusiast og har vært i Relekta i ti år. Han er nå produkt- og kategorisjef, og har tidligere vært selger og Key Account Manager (KAM). Stephen jobber hovedsaklig i autosegmentet.

Tilbake