Heimdal Storbilsenter valgte Relekta som totalleverandør – halverte antallet produkter

Heimdal Storbilsenter valgte Relekta som totalleverandør – halverte antallet produkter

I ti år har Heimdal Storbilsenter og Relekta jobbet tett sammen. Det sparer verkstedet for mye tid.

Skal du for eksempel ha en kranbil bygget fra scratch og bor i nærheten av Trondheim, er det få steder som kan måle seg med Heimdal Storbilsenter. De driver med salg, påbygg og skadereparasjon av tunge kjøretøy, og har vært kunde av Relekta i ti år. 

Med unntak av verktøy og festemidler, bruker de Relekta som totalleverandør. 

 

Halverte antallet produkter – minst

Kjetil Sjøflot var én av medgründerne for Heimdal Storbilsenter, og jobber i dag som innkjøpsansvarlig og påbygger. 

– I begynnelsen brukte vi en annen leverandør, før Relekta kom inn i bildet. Vi startet med kjemi, før vi la til flere produkter. Nå er det for eksempel mye elektrisk: ledninger, kontakter og så videre, forteller han.

Relekta sitt Enklere Lager-konsept går ut på å levere færre produkter, men hvor hvert produkt har større bruksområde. Slik blir det mulig å kutte ned på både innkjøp og lagerplass, uten å redusere hvor mye du er i stand til å gjøre.

– Uten å være sikker på tall, så vil jeg anta at vi har halvert mengden produkter. Og det er et beskjedent anslag. Det blir en god økonomi ut av det, for du slipper å ha så mange forskjellige ting for å dekke behovene dine, sier Sjøflot.

kjetil-heimdalstorbilsenter 1 (3)
Kjetil Sjøflot 

 

Én selger av mange produkter sparer mye tid

Heimdal Storbilsenter har forholdt seg til én og samme selger i de ti årene de har samarbeidet med Relekta. Det opplever Sjøflot som en stor fordel.

– Jeg prøver å forholde meg til færrest mulig selgere, for å slippe å bli borthefta altfor mye. Når alle disse selgerne kommer innom så tar det tid fra meg, så det handler om å begrense antall selgere innom døra her. Når én selger har så mange av produktene vi bruker, så er jo det suverent, sier han.

Relekta er innom hver 14. dag, og har til enhver tid kontroll over hvor mye storbilsenteret har på lager. 

– Vi har en viss mengde av hvert produkt stående, og så fyller vi på så vi har det antallet hver gang de er innom. Det hender så klart at det går tomt, og da er selgeren vår bare en telefon unna. Jeg ringer og sier hva jeg skal ha, og så får vi det som regel dagen etterpå.

relekta-caseartikkel-heimdal2
Verkstedet til Heimdal Storbilsenter

 

Høy kvalitet på produktene og god relasjon til selger

Selv om det sparer penger å kjøpe færre produkter, er Sjøflot tydelig på at det er kvalitet som er viktigst.

– Vi kjøper ikke det billigste produktet fordi det er billigst. Jeg velger produktene som har den kvaliteten vi har behov for. Vi har prøvd litt forskjellige forslag til rimeligere alternativer, men om ikke det svarer til forventningene, så går vi tilbake til utgangspunktet.

Produktdiskusjoner er noe Sjøflot gjerne tar med Relektas selger når han trenger input.

– Vi har et kjempegodt forhold, og jeg kan ringe når som helst og få hjelp til det jeg trenger. For eksempel kan jeg spørre om et produkt jeg har kan brukes til sånn og sånn, og da har han produktkunnskapen til å svare på det.

De fleste som jobber på verksted er sikkert klar over hvor viktig relasjonen til selger er, selv med kvalitetsprodukter.

– Jeg har jo vært borti leverandører der det har kommet en ny person hver gang de har vært innom, fordi det er mye gjennomtrekk i firmaet. Det har vi ikke opplevd med Relekta, sier Sjøflot.

New call-to-action

Finn Ivar Bjørkvoll

Finn Ivar Bjørkvoll

Salgssjef i Relekta