Glødende gode på vedlikehold: Møt Relekta

Glødende gode på vedlikehold: Møt Relekta

Vedlikeholdsprodukter i toppsjiktet er bare noe av det som har gjort Relekta til en av Norges ledende leverandører. Entusiasmen for faget og det urokkelige gode humøret skal ha vel så mye av æren.

– Det er utrolig moro når vi tenner en gnist hos ringrever som har skrudd maskin i 40 år, sier Stephen Slommerud.

Han er produktsjef i Relekta, og gløder når han snakker om jobben sin. Der mange ønsker seg en knirkefri arbeidshverdag, er det for Stephen tvert imot utfordringene som gjør dagene lystbetonte.

– Jeg får aldri nok av å løse problemer for kundene våre, ler han. – Det er jo det som gir meg følelsen av å bidra, og det å være en annerledes aktør.

Hvem_er_Relekta_v6

 

Enklere vedlikehold, enklere hverdag

Relekta er en totalleverandør av vedlikeholdsprodukter i to markeder: direktesalg og retail (forhandler). Den erfarne aktøren legger sin ære i å gjøre vedlikehold enklere. Det betyr noe mer enn bare å tilby produkter som yter bedre enn normalen – også hvordan du bruker dem er avgjørende. 

Derfor legger Stephen og kollegaene stor vekt på å møte opp i egen person. 

– Det å demonstrere noe for kunden så de bare:
«Hæ! Hva gjorde du nå?» – det er så kult.

– Jeg blir alltid veldig stolt når jeg kan si at vi er annerledes, at vi gjør ting på vår måte. Jeg mener jo bestemt at vi gir bedre service enn det som er vanlig, og det synes jeg reaksjonene vi får fra kundene våre bekrefter, sier han og utdyper: 

– Det å demonstrere noe for kunden, så de bare: «Hæ! Hva gjorde du nå?» – det er så kult. Jeg får faktisk lykkefølelsen av å gi et smørefett til en maskinentreprenør og vise fysisk at sånn reduserer du forbruket ditt. Når de roper på mekanikerne sine og sier «fra nå av bruker vi dette!», da er det moro, humrer han.

 

Filosofien som gir deg det beste (og kutter kostnader)

– Vi står jo skulder ved skulder med kundene våre.

I denne bransjen er det lett bare å tenke på produkt og egenskaper, men det som skjer i kulissene er vel så viktig. Simon Roberto Blystad, design- og markedsansvarlig, forklarer: 

– Produktene våre er helt i toppsjiktet, men det er bare noe av verdien vi tilfører. Filosofien vår er at du som kunde skal ha færre, men bedre produkter, slik at vedlikeholdet blir enklere. Derfor reiser vi helst ut til deg og finner ut av hva behovet ditt egentlig er, før vi selger deg noe som helst. 

Stephen stemmer i: 

– En selger hos Relekta skal ikke bare selge, men være en rådgiver. Vi står skulder ved skulder med kundene våre, ikke minst fordi vi selv har bakgrunn fra de bransjene. Når vi kombinerer faginnsikten vår med knallgode produkter – da klarer vi å omvende selv de mest skeptiske skeptikere, sier han med et lurt smil. 

For det er ingen selvfølge at durkdrevne mekanikere eller håndverkere er interesserte i å endre måten de gjør ting på. Det har Stephen og Simon all respekt for. 

– Kundene våre er proffe, og vi trenger ikke å lære noen hvordan de skal gjøre jobben sin. Men vi er eksperter på produktene våre, og rådgir slik at du kan gjøre dramatiske kutt i vedlikeholdsutgiftene. Når du for eksempel er vant til å skifte motorolje hver sjette måned, er det jo en fordel om leverandøren din tipser deg om at denne nye typen holder seg fint i tolv måneder eller mer, forklarer Simon. 

 

Det beste, ikke det meste

Et annet viktig poeng er at de fleste kundene Relekta kommer i kontakt med har langt flere produkter enn de egentlig trenger. Det gjør Stephen, Simon og kollegaene noe med. 

– I parolen «Vi gjør vedlikehold enklere» ligger det også at det skal være enklere å velge rett produkt til jobben, forklarer Stephen. Han får støtte av Simon: 

– Vi jobber mye med substitusjon for kundene våre, altså å redusere antall produkter. Du trenger ikke tolv forskjellige spraybokser når vi har én som kan erstatte alle. En av de største kundene våre hadde ca. 1000 forskjellige produkter da vi begynte samarbeidet med dem. Litt etter litt har vi redusert dette til 120 forskjellige produkter, en reduksjon på nesten 90%. Det er alltid en prosess, men både økonomien og miljøet kommer godt ut av det når vi får jobbe med kunden over tid. 

– Du trenger ikke tolv forskjellige spraybokser
når vi har én som kan erstatte alle.

 

En kultur det er moro å være en del av

Med kunder i alle bransjer over et langstrakt land, krever det noe å være sitt skarpeste jeg i ethvert kundemøte. Nyansatte hos Relekta møter derfor en kultur der energi, humor og kompetanse går hånd i hånd. 

– Vi velger bevisst å ha det gøy på jobb, fordi det gagner både kunden og oss selv. Det å være tent, energisk og full av drivkraft gjør jobben morsommere for hver enkelt, og vi presterer bedre som team. Så det kommer vi definitivt til å fortsette med, slår Simon fast.


New call-to-action

Tilbake