Forskjellen på rådebank og et olja lyn? Ren maskin.

Forskjellen på rådebank og et olja lyn? Ren maskin.

Det er en grunn til at dette vedlikeholdsprinsippet aldri går av moten. 

– This car is automatic, it's systematic, it's hydromatic. Why, it's Greased Lightning!

Det kan nok diskuteres om verkstedet i filmen «Grease» er representativt for dagens maskinentreprenører. Men, det Danny og resten av gjengen hans forsto så godt, var at både sveisen og deres 1948 Ford Deluxe convertible trengte rikelig med smøring for å hevde seg. 

Vi skal ikke mene så mye om hårprodukter, men når det gjelder motorer må vi si oss helt enige: Enten du kjører Hot Rod eller 50-tonns gravemaskin, må du sørge for å ha et velsmurt maskineri. 

Hvordan skal du ellers holde motoren ren? 

Smøring handler vel så mye om rensing

Det er nærliggende å tenke at smøremidler først og fremst skal smøre. Redusere friksjon, altså. Og det skal de, men som vi har skrevet før, er også rensing en av hovedoppgavene til både motorolje og drivstofftilsetninger. 

Urenheter florerer både i drivstoff og luft, og disse blir fanget opp av smøremidlene i maskineriet. Med mindre de har fått sirkulere for lenge. For eksempel vil motorolje etter hvert bli svart, mettet av urenheter, og miste evnen til å rense motoren for nye urenheter. Det vil ikke bare gå utover ytelsen – det kan gjøre uopprettelig skade på helt sentrale motordeler. 

 

Forebygger skadelige avleiringer

Alt som fraktes rundt i motoren kan gi avleiringer på steder du ikke absolutt ikke vil ha det. Inne i stemplene, for eksempel. 

Sylinderdeler lages med svært høy presisjon, så selv bittesmå partikler kan skape gnisning og såkalt scoring: riper langs sylinderveggene. Ripene kan oppheve forseglingen mellom øvre del av stempelet og sylinderrommet. Da mister du motorkraft, fordi noe av eksplosjonstrykket slipper ut via ripene i stedet for å skyve på stempelet. I tillegg vil drivstoff komme seg over på oljesiden, og vise versa. Oppgulp av olje kan over tid føre til at stempelringene setter seg fast. Da må du plukke opp og overhale stemplene, en svært kostbar affære.  

En annen (moderne) klassiker er avleiringer i drivstoffsystemet. Diesel har etter hvert fått så lavt svovelinnhold at dens naturlige smøre- og renseevne er sterkt redusert. Kombinert med den varierende dieselkvaliteten i markedet, blir konsekvensen fort avleiringer, høyere intern motstand i drivstoffsystemet og ujevn innsprøytning. Som du kan se i webinaret vårt, vil selv en liten partikkel i dysa gi ubalanse i drivstoff-/luftblandingen. Da får du fort dårligere ytelse, karbonbaking og den slags snacks. 

Med en god drivstofftilsetning holder du drivstoffsystemet ditt rent, slik at drivstoffet passerer uten problemer og blir forstøvet som det skal. 

Gå for høy kvalitet i både motorolje og drivstofftilsetninger. Det er investeringer som gir deg svært høy avkastning, ettersom de effektivt forebygger avleiringer, skjæringer og andre problemer knyttet til urenheter.

Et annet poeng det er verdt å få med seg: Du må smøre for å kunne smøre. Oljekanaler i dagens motorer har hårfine klaringer, noe som blir problematisk i møte med gammel og forurenset olje. Den er typisk tyktflytende og kan tette kanalene slik motoren ikke klarer å pumpe nok. Da kommer det heller ikke noe olje, og dermed ingen smøring.

 

Forebyggende vs. gjenopprettende vedlikehold

Vi har altså etablert at rens er et must for å få (beholde) en velfungerende motor. Men akkurat hvilken medisin doktoren foreskriver motoren din, kommer an på tilstanden. 

Om den er ny eller nylig overhalt, holder det å bruke forebyggende vedlikeholdsprodukter. De renser kontinuerlig. Det er da snakk om drivstofftilsetninger, motorolje, girolje og andre vanlige smøremidler. Husk bare at alle disse produktene må bevare egenskapene sine for faktisk å forebygge. Velg derfor produkter av høy kvalitet, hold deg til et fornuftig skiftregime og sjekk gjerne kvaliteten med jevne mellomrom, for eksempel ved å sende prøver til Norsk Oljelaboratorium

Motorer som har vært forsømt over tid, vil trenge sterkere lut. Oljeskift og drivstofftilsetninger er selvfølgelig bedre enn ingenting, men bytter du olje på vanlig måte får du bare ut en tredjedel av avleiringene og de nedbrutte restene. I slike tilfeller bør du heller satse på motorrens, hvilket innebærer at du flusher ut restene på et verksted. Da virker motoren optimalt med én gang – så fremt ingen av delene har lidd nevneverdige skader som følge av dårlig smøring. 

Kort oppsummert: Først sørger du for å gjøre maskinen helt ren for gammel skitt. Deretter bruker du forebyggende smøremidler gjennom hele kjøretøyets levetid. Og det gjelder hele maskineriet. Det handler ikke bare om motoren, men alle bevegelige deler som blir smurt av en eller annen væske. Motor, servo, gir/automatgir, differensial, kjølesystem med mer. Hvis for eksempel kjølesystemet ditt ikke virker, kjøler ikke væsken motoren og du får heller ikke varme i kupeen. Dette forårsakes av mineralforekomster i kjølevæsken. Motoren kan også overopphetes, selv på vinteren. 

Så se til at alt fra olje og drivstoff, kjølevæske og differensialolje holder den nødvendige kvaliteten. Da får du minimalt med problemer. Og ikke glem Adblue!

 

Moderne ytelse krever moderne vedlikehold

God smøring har alltid vært viktig. Men det har aldri vært viktigere enn i våre dager. Da gutta i Grease kjørte dragrace i Los Angeles på 50-tallet, var det ikke noe elektronikk å snakke om. I dag er motorene superfinmekaniske. 

Selv noe så tilsynelatende grovmekanisk som en hjullaster, er underlagt strenge ytelses- og utslippskrav. Maskineriet er dertil fintfølende. Dieselmotorer på dagens anleggsplasser skrur av og på forbruket på forskjellige dyser og sylindre. Lastebilene har partikkelfilter, adblue og EGR, og det er i det hele tatt en stadig lengre rekke med akilleshæler å ta høyde for.  

Men holder du motoren ren, sørger du for at maskinene yter bedre og du unngår havarier. Det er faktisk så enkelt. Og det blir enda enklere når du allierer deg med noen som vet akkurat hva maskinparken din trenger. Så bare ta kontakt.

Lykke til! 

New call-to-action

Stephen Slommerud

Stephen Slommerud

Stephen Slommerud er vedlikeholdsentusiast og har vært i Relekta i ti år. Han er nå produkt- og kategorisjef, og har tidligere vært selger og Key Account Manager (KAM). Stephen jobber hovedsaklig i autosegmentet.

Tilbake