Bekymret for den nye E10-bensinen? Her er løsningen

Bekymret for den nye E10-bensinen? Her er løsningen

E10 er en het potet når vi snart tar fatt på sommersesongen. Dette bør du vite før du fyller tanken for første gang i år.

Sommerhalvåret er årstiden der mange drar frem motorsykkelen, veteranbilen eller fritidsbåten sin. Men før du fyller årets første tank, bør du ta en ekstra kikk på bensinpumpen – ikke på prisen, men på merkingen E10.

«Slår alarm om ny bensin», roper Dagbladet i kjent stil. Det gjør de etter at økt krav til bærekraftig drivstoff har gjort E10 til den nye standarden på norske energistasjoner. Og mens dette er et godt tiltak for lavere karbonutslipp, kan det faktisk skape utfordringer for eldre motorer på norske veier og havner.

Den enkle løsningen er å fylle tanken med blyfri 98, men da bidrar du heller ikke til lavere karbonutslipp, som E10 tross alt er ment for å tilrettelegge for. Heldigvis finnes det en løsning som gjør at også eldre motorer kan drikke «renere» bensin. Mer om det senere. Men først… 


Hva er E10?

Kort fortalt, økes nå mengden (bio)etanol i drivstoff som selges på norske bensinstasjoner fra fem til ti prosent. For den (stort sett) moderne bilparken vi har i landet, er dette i utgangspunktet ikke noe problem. De er laget for denne typen sammensetninger.

Men for mange eldre kjøretøy, kan E10 rett og slett føre til motorhavari. Uten å henge oss opp i teknikaliteter skjer dette fordi etanol er hygroskopisk, som vil si at det trekker til seg vann. Vannet legger seg så i bunnen av tanken, og tas opp som en «separat enhet» når motoren drikker. 

Høyere andel etanol i drivstoffet skiller altså ut mer vann i bensintanken. To viktige årsaker gjør at dette kan skade både motoren og andre komponenter: Avleiring og kondens.


Slik kan E10 slite ut motoren din

Høyere andel etanol i drivstoffet gjør at det dannes raskere avleiringer, som igjen fører til unødvendig slitasje. Etanol kan også tørke ut drivstoffslanger og pakninger. I verste fall kan dette gå utover driftssikkerheten, og føre til havari.

Men fuktigheten etanolen tar til seg, forsvinner heller ikke av seg selv. Denne skilles ut, og legger seg i bunnen av tanken din, klar for å påføre ytterligere skade. Avleiring har allerede gjort motoren og komponentene dine sårbare, og når kondensen fra vannpartiklene tas opp sammen med drivstoffet, skaper dette korrosjon og rustdannelser. Og hvis du får rust og korrosjon på sentrale motorkomponenter, er det bare et tidsspørsmål før det går utover ytelsen eller – i verste fall – havari.

Altså: Dersom motoren din ikke er bygget for å håndtere E10, vil den sakte men sikkert spise opp drivstoffsystemet og motoren din fra innsiden. 

Ekstra utsatt er fritidsbåter, som gjerne tar opp drivstoff fra bunnen av tanken – der vannansamlingene gjerne befinner seg. Det er ikke uten grunn at båteiere advares før den nye sesongen.


Hvordan hindre at E10 ødelegger motoren?

Som nevnt kan 98 oktan være et alternativ for deg. Men dette er en kortsiktig løsning på et en større utfordring som E10 tross alt er et bidrag for å løse. 98 oktan er heller ikke tilgjengelig alle steder, og med E15 allerede på trappene, trender vi nok heller mot færre utsalgssteder enn flere.

En annen måte å hindre skader på motoren din, er å fjerne kondensen før skaden er gjort. De fleste forbinder kanskje kondensfjernere med 80- og 90-tallet, men som lange lokker og Elton John er de like aktuelle i dag. Fuel System Drier er et tilsetningsmiddel som stabiliserer blandingen av bensin og vann. Den fjerner overskuddsvannet ved å bryte det ned til partikler av ubetydelig størrelse, og eliminerer dermed problemet med rust og korrosjon.

Tilsetningen Ethanol Fuel System Defender er på sin side effektiv mot avleiring. Den sørger for naturlig balanse av smøring på overflater der etanolen sliter som sterkest. Slik kan du sørge for optimal motorytelse og drivstoffutnyttelse, samtidig som du tar vare på motoren din. Fuel System Drier og Ethanol Fuel System Defender kan begge brukes på både E10 og E15. Fuel System Drier fungerer i tillegg ypperlig på diesel. 

bg280_fuel_system_drier_354ml_flaskebg213e_ethanol_fuel_system_defender_325ml_flaske

Fuel System Drier og Ethanol Defender

Å måtte «blande saft» hver gang du fyller drivstoff virker kanskje litt i overkant. Det trenger du heller ikke gjøre, men vi anbefaler å bruke tilsetningene ved jevne mellomrom for optimal beskyttelse. Da øker sannsynligheten betraktelig for at motoren varer også til neste sommer. 

Ønsker du å kjøpe Fuel System Drier eller Ethanol Fuel System Defender? Ta kontakt med ditt nærmeste verksted, marina eller spesialforhandler.

Ta Kontakt